-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Genève-utstillingen 2024
"Husker du" og litt nytt
Genève-utstillingen var kompakt, men du traff alt der – både av biler, nyheter og folk. Nå er utstillingen tilbake etter lang Covid-pause. Som noe helt annet.
Man merket det på byen i går.
Kvelden før åpningen i «gamle dager» hadde de fleste journalistene blitt hi-jacket til VW-Gruppens store event. Men noen foretrakk mindre selskap nede i sentrum.
Jeg kunne gå fra restaurant til restaurant og møte kjente fra andre utstillere enn VW. Mange storkjeftet og med stor representasjonskonto.
Og etter hvert slapp fangene fra VW-forstillingen fri og ble kjørt ned mot sjøen.
Byen kokte.
Sist søndag – utstillingen åpnet mandag – var Genève ikke en gang død, den var mumifisert.
En skygge av seg selv
De som tok turen til hit for å gå på bilutstilling – jeg så bare én importør representert! – kunne imidlertid ikke blitt overrasket hvis de hadde lest innholdsfortegnelsen.
Av volumleverandører var bare Renault med Dacia til stede, i tillegg til BYD og MG. Og de journalistene som har et så underlig mandat at de bare skal være interessert i ti-på-topp på registreringslista, hadde derfor ikke mye å gjøre.
Men det fantes historier overalt allikevel. Jeg møtte den første sjefen for Dacias første Advanced Designavdeling og vi gikk nøye gjennom hans Dakar-racer. Jeg oppdaterte meg på Van den Ackers nye sko – Renaults designsjef får alltid laget nye sko når han presenterer en ny modell, og her var det den nye femmeren.
Renault må for øvrig være den storprodusenten med det suverent beste merch-programmet for tiden.
Kinesisk dominans
BYD kom med flere nye modeller. Ikke minst den enorme offroader G-Klasse-typen fra deres nye overklassemerke Yangwang. Nå har Hongqi mye å hente inn hva angår grillornamentikk.
Og MG var der med Cyberster (den første prøvebilen lander i Norge rett før våren har gitt seg) og med sitt nye «Lexus-type»-merke, IM (for intelligent mobility). Og med en meget attraktiv MG3 som kanskje ikke kommer til Norge fordi den er så smart at den må ha litt bensin til hybridløsningen sin.
Ny Duster er også ekskludert fordi den ikke finnes med 100 % batterier, men den nye femmeren til Renault er elbil. Til under 25.000 euro, og begynner åpenbart å nærme seg det europeerne regner som betalbart. Neste år kommer Twingo til 20.000.
Opplagt at Renaultgruppen begynner å få grep rundt de nedre segmentene.
Lucid var forresten også til stede, de hadde tatt med seg sin nye Gravity. Underlig navn – bygger man elbiler på tre tonn, ville jeg tro at man burde velge navn som antydet «lett».
(saken fortsetter)
Italienske lyspunkter
Men så dukket de små fra Torino-området opp. Det har alltid vært de som reddet Genève når det truet med å bli for kjedelig.
Først og fremst Pininfarina da, som tar oppdraget sitt på alvor og demonstrerte konkret hvordan de kan hjelpe bilfabrikker hele veien – helt frem til en virtuell superbil.
ErreErre var en liten håndverksbedrift sist jeg besøkte dem. De har tidligere servert oss en nydelig nostalgi-Barchetta. Nå kom de med en firedørs Alfa som jeg ikke skjønte bæret av.
Kanskje det blir bedre når jeg får snakket med dem senere, men foreløpig har jeg lagret den under Virkelig Ille.
Kimera kommer med sin andre versjon av Lancias 037. Det må jo bety at de har klart å selge mange nok av første opplaget, som er en prestasjon i seg selv.
Mer om disse også ved en senere anledning.
Og så har vi Totem, med samme historien. Deres elektriske restomod av Alfa Romeo Junior GT har nå fått en storebror. Foreløpig bare bygget som skall, men den ser virkelig hårete ut. Og med flere nagler enn selv Bizzarini kunne ha drømt om.
Dessuten var den franske rampen Lasareth der med stock car av skikkelig California Dreamin’ kvalitet, og en motorsykkel som en bane-Maserati på to hjul og noe som så ut som den hadde vært en motorsykkel, men nå morfet inn i en drone.
Klassikere
Ta også med at for å fylle noe av tomrommet hadde de hentet inn 100 års bilhistorie – cirka seksti biler kan det vel ha vært der.
To Bugatti Royale på samme tid!
Så du fikk et klassisk show av høy kvalitet i tillegg.
Arrangørene hadde til og med tatt seg tid til å skrive forklaringer til alle bilene. Noen fordeler kan det gi når det ikke er for mye å gjøre på annet hold.
Neste utgave av BILAutofil vil inneholde en lang reportasje fra dette eventet og med andre bilder enn her. Så ta til takke med en hilsen i full fart fra Genève på denne måten i mellomtiden.